Menu

Opel

    Adam Opel AG - niemieckie przedsiębiorstwo produkujące samochody osobowe.

Przedsiębiorstwo Opel zostało założone w roku 1862 przez Adama Opla w miejscowości Rüsselsheim w Hesji. Początkowo produkowało maszyny do szycia, a następnie rowery. W 1899 rozpoczęto produkcję samochodów.

Przełomowym rokiem dla działalności gospodaczej Adama Opla był rok 1899. Wtedy to podpisano umowę z Friedrichem Lutzmannem - producentem podwozi z Dessau. Jeszcze w tym samym roku ruszyła produkcja pierwszego samochodu marki Opel. Był to ręcznie montowany pojazd ? Opel-Patent-MotorWagen, System Lutzmann, o mocy 3,5 KM, maksymalnej prędkości 20 km/h. Wyprodukowano zaledwie 11 egzemplarzy tego pojazdu.

Opel Lutzmann 1901 r.

Kolejnym samochodem marki Opel był model 9PS (we współpracy z francuskim konstruktorem Alexandrem Darracqiem). W roku 1902 odbyła się premiera modelu 10/12PS (na salonie samochodowym w Hamburgu). Był to pierwszy model wyprodukowany całkowicie w fabryce w Russelsheim. Opel 10/12PS został wyposażony w dwucylindrowy silnik, chłodzony cieczą, który osiągał prędkość 45 km/h. W 1903 roku z fabryki wyjechał model z 4-cylindrową jednostką. Jednocześnie Opel rozpoczął produkcję motocykli. Pierwszy motocykl (o mocy 2 KM), kosztujący 700 marek, opuścił mury fabryki w 1901 roku. W 1909 r. wprowadzono nowy model samochodu 4/8PS bardziej znany jako Doctor Wagen (Doctor?s Car ? 4/8 KM)[1].

I wojna światowa zmusiła Opla do przestawienia produkcji na auta ciężarowe, jednak równocześnie powstały też modele osobowe. Jednym z nich był Opel 18/50PS (pierwszy samochód z jednostką sześciocylindrową pojemności 4,7 litra).

Po I wojnie światowej przedsiębiorstwo wznowiło produkcję motocykli oraz powróciło do produkcji rowerów (w 1928 r. było największą fabryką rowerów). W 1919 roku, Opel otworzył pierwszy tor wyścigowy i tor do jazd próbnych na południe od Russelsheim.

 

Pierwszym powojennym samochodem był 8/25PS pokazany w 1921 roku na pierwszych targach motoryzacyjnych od zakończenia wojny. Jako pierwszy niemiecki producent, Opel wprowadził produkcję taśmową, na wzór fabryki Forda. Łączne nakłady na modernizację fabryki wynosiłi milion marek. Zaowocowało to wprowadzeniem kolejnego modelu samochodu osobowego 4/12PS, popularnie zwany Laubfrosch (żabka drzewna). Masowa produkcja Opla pozwalała na obniżenie ceny samochodu osobowego z 4,5 tys. do 1990 marek, przez co fabryka poszerzała rynek zbytu. Przeprowadzone zmiany powodowały, że w 1928 r. Opel z udziałem rynkowym w wysokości 37,5% był największym niemieckim producentem samochodów[2].

1929 rodzina Opel sprzedała większościowy pakiet akcji amerykańskiemu gigantowi samochodowemu General Motors Corporation za 33,362 mln USD[3].

Opel P4 1937 r.

Ekskluzywnym modelem marki Opel był Regent wyprodukowany w liczbie 25 egzemplarzy. Był to pierwszy model w historii z silnikiem ośmiocylindrowym, ważył ponad 2 tony. Opel wyprodukował także 3 modele wyścigowe RAK (Rakete), z których ostatnia wersja uzyskała rekordową wówczas prędkość 254 km/h.

W czasie II wojny światowej ciężarówki Opla Opel Blitz stanowiły podstawowe wyposażenie Wehrmachtu.

1947 wznowiono produkcję dobrze sprzedawanych przedwojennych modeli Olympia i Kapitän. Nie można było podjąć produkcji modelu Kadett ponieważ fabryka została przejęta przez sowieckie władze okupacyjne. Analogiczny samochód, nazwany Moskwicz 400 był produkowany w Związku Radzieckim. Dopiero w roku 1962 uruchomiono produkcję unowocześnionego Kadeta w Bochum.

Dzisiaj Opel jest drugim co wielkości producentem samochodów osobowych w Niemczech.

Źródło - wikipedia

 
Prev Next
Ford
Citroen
Audi
Toyota
Peugeot
Opel
Skoda
Honda
Seat
Volkswagen